Veel gestelde vragen rondom remklauwen
Wil je meer te weten komen over remklauwen? Op deze pagina lees je de meeste gestelde vragen over remklauwen en de antwoorden daarop.
Wanneer moet ik een remklauw vervangen?
Een remklauw gaat vaak kapot door roest, vuiligheid van buiten of vervuiling van de remvloeistof. Hierdoor kan een remklauw vast komen zitten of lek raken. Wanneer een remklauw blijft vastzitten raakt de remschijf oververhit met als gevolg kromme remschijven. In dit geval wil je altijd eerst de remklauw vervangen voordat je nieuwe remmen monteert. Zo voorkom je dat je nieuwe remschijven ook weer krom raken. Wanneer de remklauw lek is geraakt krijg je remverschil of een lampje dat het remvloeistofpeil laag is. Teveel remverschil is een APK afkeur. Veel mensen horen dit dan ook tijdens de APK. Een ander defect wat vaak voorkomt is dat de geleidebussen vast zitten door roest of vuiligheid. Als deze defect zijn kan de remklauw niet goed meer bewegen met als resultaat een ongelijk afgesleten remblok.
Hoe herken ik een defecte remklauw?
Vastgelopen remklauwen herken je vaak aan kromme remschijven. Dan trilt het stuur of het rempedaal tijdens het remmen. In extreme gevallen blijft het wiel vastzitten of komt er rook bij het wiel vandaan. Ook kan er op de remschijf een blauwe waas zichtbaar zijn. Dit betekent dat de remschijf veel te heet is geweest. Is je remklauw lek? Dan krijg je vaak een melding in het dashboard dat de remvloeistofpeil laag staat. Veel mensen horen bij de APK dat er een remverschil is. Een oorzaak kan zijn een lekke remklauw. Ten slotte kun je een defecte remklauw herkennen door ongelijkmatig afgesleten remblokken.
Kun je een defecte remklauw vroegtijdig herkennen?
Jazeker! Een defecte remklauw kun je vroegtijdig zien aankomen doordat 1 velg veel sneller vies wordt dan de andere velgen. Dit betekent dat een remblok blijft aanlopen en dus extra remstof produceert. Handig! Zo kun je kromme remschijven voorkomen.
Kan ik een remklauw per wiel vervangen of moet het per as?
Een remklauw kan per wiel vervangen worden. Wel raden we aan de andere remklauwen ook goed te controleren op defecten. Het kan zijn dat meerdere remklauwen niet goed functioneren. Ze zijn immers even oud.
Wordt een remklauw compleet geleverd?
Ja, de remklauw wordt compleet geleverd en kan direct gemonteerd worden. Let op: dit is zonder bracket. Deze wordt vrijwel nooit vervangen. Moet je deze toch vervangen? Deze zijn helaas alleen bij de dealer of sloperij te krijgen.
Zit er statiegeld op remklauwen?
Bij ons betaal je geen statiegeld op remklauwen. Misschien ben je op andere sites wel tegengekomen dat er soms statiegeld op remklauwen zit. Dit is bij ons niet het geval. Wij hebben dit afgekocht bij onze leverancier. Hierdoor kunnen we onze remklauwen voor een lage prijs aanbieden met minder gedoe voor de klant. Oude remklauw inleveren? Dit kan bij de meeste garages.
Hoe lang gaan remklauwen mee?
Een remklauw kan honderdduizenden kilometers meegaan. Door slecht onderhoud kan een remklauw stuk gaan. Maar soms heb je ook gewoon pech.
Hoe kan ik de levensduur van remklauwen verlengen?
Remklauwen gaan langer mee wanneer je om het jaar de remvloeistof ververst en de bewegende delen netjes schoonmaakt wanneer je de remblokken vervangt. Wanneer het systeem schoon en vet is verklein je de kans op het defect raken van de remklauwen.
Hoe moeilijk is het vervangen van remklauwen?
Een remklauw vervangen is iets lastiger dan het vervangen van remschijven en remblokken. Dit komt omdat het belangrijk is dat het systeem goed ontlucht wordt. Dit is niet heel moeilijk, maar als je het nooit gedaan hebt kost het even tijd om er achter te komen wanneer het systeem goed ontlucht is.
Moet ik de remblokken en remschijven ook vervangen bij het vervangen van remklauwen?
Afhankelijk van de reden van het vervangen van de remklauw is dit wel of niet nodig. Vaak kom je er achter dat een klauw niet meer goed is doordat de remmen raar gedrag vertonen. In dit geval is het vrijwel altijd nodig om ook de remschijven en remblokken te vervangen. Is je remklauw blijven hangen of zijn de remblokken ongelijkmatig versleten? Dan is het altijd nodig om ook de remschijven en remblokken te vervangen.
Mijn rempedaal voelt sponzig na het vervangen van de remklauw, waar kan dit aan liggen?
Wanneer je rempedaal sponzig voelt is het remsysteem in de meeste gevallen niet goed ontlucht. Iets wat minder vaak voorkomt maar ook nog wel gebeurt is dat er een lekkage in het remsysteem zit. Controleer dan eerst de banjobout van de remklauw en de aansluitingen met de remslangen. Zorg ook dat de remschijven en blokken goed ontvet zijn zodat er geen vloeistof of vette vingers op het remoppervlak zitten.
Wanneer moet ik de geleidebussen vervangen?
Je doet er goed aan om de geleidebussen te vervangen wanneer deze verroest zijn of schade vertonen. Ook wanneer je merkt dat een remblok niet gelijkmatig afslijt kan de oorzaak zitten in een defecte geleidebus. In dat geval kan de remklauw niet vrij bewegen. Het is dan goed om de geleidebussen te vervangen en te controleren of de remklauw daarna wel vrij kan bewegen.
Kan ik de geleidebussen vervangen per wiel of moet dit per as?
Een set remklauw geleidebussen is genoeg voor 1 remklauw. Deze kan per wiel vervangen worden. Wel raden we aan de andere remklauwen ook goed te controleren op defecten. De kans is groot dat de geleidebussen op de andere remklauwen ook niet helemaal proper meer zijn.
Wanneer gebruik ik een reparatieset en wanneer vervang ik een remklauw?
Is je remklauw defect vanwege een lek of vastloper? Dan kan reviseren van de remklauw soms de oplossing bieden. Hiermee vervang je alle rubbers en soms ook de cilinders. Dit is afhankelijk van welke reparatieset je kiest. Het is belangrijk dat je in dat geval de remklauw en alle bewegende delen goed schoonmaakt voordat je de rubbers en cilinders terug plaatst. Heb je niet de tijd voor een revisie? Of ziet de remklauw er slecht uit? Dan is het misschien beter om de hele remklauw te vervangen. Ook kan het prijsverschil klein zijn. Zeker reparatiesets met cilinders zijn soms bijna net zo duur als een nieuwe remklauw. Het loont om dit te vergelijken.
Hoe moeilijk is het repareren van een remklauw?
Het repareren van een remklauw is een precies klusje. Neem hier ruim de tijd voor als je dit nog nooit hebt gedaan. 3 uur is een goed uitgangspunt.
Meer veelgestelde vragen en antwoorden lezen?
Meer handige tips en antwoorden op veelgestelde vragen? Bekijk de veelgestelde vragen over:
- Veelgestelde vragen over remschijven
- Veelgestelde vragen over remblokken
- Veelgestelde vragen over remklauwen
- Veelgestelde vragen over remslangen
- Veelgestelde vragen over remschoenen
- Veelgestelde vragen over remtrommels
- Veelgestelde vragen over wielremcilinders
- Veelgestelde vragen over hoofdremcilinders
- Veelgestelde vragen over remkrachtverdelers
- Veelgestelde vragen over wiellagers
- Veelgestelde vragen over wielnaven
- Veelgestelde vragen over ABS-sensoren
- Veelgestelde vragen over draagarmen
- Veelgestelde vragen over fuseekogels
- Veelgestelde vragen over spoorstangeinden
- Veelgestelde vragen over axiaalkogels
- Veelgestelde vragen over spoorstangen
- Veelgestelde vragen over remvloeistof