Handleiding - Zelf remblokken vervangen
Heeft je auto versleten remblokken en ben je zelf een beetje handig? Overweeg de remblokken dan zelf te vervangen. Veel mensen kijken op tegen deze klus. Maar als je een beetje handig bent en beschikt over wat gereedschap en een krik kun je de klus goed zelf klaren. In deze handleiding nemen we de stappen met je door:
- Welk gereedschap heb je nodig?
- Verwijder het wiel
- Haal de remklauw van de remschijf
- Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw
- Maak de remklauw en bevestigingspunten netjes schoon
- Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw, vergeet niet in te vetten
- Ontvet de remschijf met remmenreiniger en monteer de remklauw weer
- Monteer het wiel weer terug
- Herhaal de stappen aan de andere kant van de as

Uitgebreide handleiding voor het zelf vervangen van remblokken
1. Welk gereedschap heb je nodig?
Om remblokken te vervangen heb je niet veel gereedschap nodig. Dit heb je in ieder geval nodig om je remblokken te vervangen:
- Een krik
- Een dopsleutelset met ratel of steeksleutels
- Doeken om schoon te maken
- Staalborstel
- Keramische pasta (vroeger werd dit kopervet genoemd) en remmenreiniger (wij leveren dit altijd gratis mee met de bestelling)
- Tie-wraps
2. Verwijder het wiel
Om het wiel te verwijderen moet je de auto eerst opkrikken. Een slimme truc om de wielbouten makkelijker los te krijgen is om voordat je de auto opkrikt alvast de bouten een slag los te draaien. Heb je alle bouten een slag los gedraaid? Dan kun je de auto opkrikken. Draai nu de wielbouten los en verwijder het wiel. Voor extra veiligheid kun je het wiel onder de dorpel leggen. Mocht de auto van de krik raken, dan zorgt het wiel ervoor dat de auto niet op jou valt. Bewaar de wielbouten goed.
3. Haal de remklauw van de remschijf
Nu is het tijd om de remklauw van de remschijf te halen. Deze zit vaak vast met 1 of 2 bouten (zie rode pijlen op de foto). Heb je de bouten los? Dan til je de remklauw zo van de remschijf. Let op: als je een slijtindicator aan je remblokken hebt moet je deze eerst loshalen. Als je de remklauw van de remschijf hebt gehaald druk je de zuiger(s) terug door de remblokken terug tegen de remklauw te duwen. Zo heb je straks meer ruimte om de nieuwe remblokken te monteren.
Let op: de remklauw hoeft niet losgekoppeld te worden van de remslang. Hang hem hier ook niet aan op. Wanneer je de remblokken uit de remklauw hebt gehaald (uitleg volgende stap) kun je de remklauw het beste met een tie-wrap aan de veer van schokbreker hangen.

4. Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw
Je kunt nu de remblokken uit de remklauw verwijderen. Soms zitten ze los, soms zitten ze vast met montageclips. Heb je een montageset bij de nieuwe remblokken gekocht/gekregen? Verwijder dan ook de eventuele montageclips uit de remklauw.
Goed bezig! Je bent halverwege, het demonteren zit erop.
5. Maak alles netjes schoon
Nu alles gedemonteerd is heb je de ruimte om even goed schoon te maken. Zorg ervoor dat je in ieder geval de punten waar de remklauw de bracket raakt goed schoonmaakt. Dit kun je makkelijk doen met een staalborstel. Maak ook de kant van de zuiger schoon waar hij de remblokken raakt. Deze hoeft er dus niet uit. Hier komt straks het remblok weer voor te zitten.
6. Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw
Als alles schoon is monteer je de nieuwe remblokken in de remklauw. Heb je remblokken met slijtindicator? Dan plaats je deze altijd aan de kant van de zuiger. Denk er aan om de metaal-rakende delen in te vetten. Vergeet hierbij niet de geleidebussen waarover de remklauw beweegt in te vetten. Invetten is belangrijk. Dit voorkomt piepende remmen.

7. Ontvet de remschijf en monteer de remklauw
Als je de remblokken hebt gemonteerd is het tijd om de klauw weer op de schijf te monteren. Voordat je dat doet kun je de remschijf nog even schoonmaken met remmenreiniger om eventuele vette vingers van het remoppervlak te verwijderen. Plaats de remklauw weer over de remschijf en zet de remklauw vast met de bouten. Heb je een ingebouwde slijtindicator in de remblokken? Vergeet deze dan niet in te pluggen.
8. Monteer het wiel weer terug
heb je alles goed gemonteerd en zitten de bouten goed vast? Dan is het tijd om het wiel terug te plaatsen, bouten te bevestigen en de auto weer van de bok te halen.
9. Herhaal de stappen aan de andere kant van de as
En dat is 1! Remblokken vervang je altijd per as. Dus nu de andere kant van de auto nog. Herhaal de stappen om de klus af te maken
Tip
Pomp een paar keer op je rempedaal voordat je gaat rijden en rem een paar keer voorzichtig op lage snelheid zodat je zeker weet dat je remmen goed werken